وبلاگ قرآنی و پرورشی

فعالیت های فرهنگی، دینی و قرآنی و پرورشی

وبلاگ قرآنی و پرورشی

فعالیت های فرهنگی، دینی و قرآنی و پرورشی

سلام خوش آمدید

کدام نعمت آمیخته با برکت است؟

پنجشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۷:۵۰ ب.ظ
دقایقی با قرآن...

کدام نعمت آمیخته با برکت است؟

نباید به هر نعمت ظاهر دل خوش کرد، زیرا اگر این نعمت ها برای مومنین باشد، مایه برکت است و اگر برای کفار باشد، ناپایدار و وسیله قهر الهی است.

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ وَلَکِن کَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا کَانُواْ یَکْسِبُونَ؛ و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند قطعا برکاتى از آسمان و زمین برایشان مى‏گشودیم ولى تکذیب کردند پس به [کیفر] دستاوردشان [گریبان] آنان را گرفتیم (اعراف، آیه 96)
در قرآن دو نوع گشایش برای دو گروه مطرح است:
الف) رفاه و گشایش برای خوبان که همراه با برکات است "فتحنا علیهم برکات"
ب)رفاه و گشایش برای کفار و ناهلان که دیگر همراه با برکت نیست "فتحنا علیهم ابواب کل شیء" زیرا چه بسا نعمت ها، ناپایدار و سبب غفلت و غرور و طغیان باشد. خداوند، این رفاه و گشایش کفار را وسیله مهلت و پر شدن پیمانه آنان قرار داده است.
بنابراین، به هر نعمت ظاهر نباید دل خوش کرد، زیرا اگر این نعمت ها برای مومنین باشد، مایه برکت است و اگر برای کفار باشد، ناپایدار و وسیله قهر الهی است.
امام صادق (ع) فرمودند: گاهی بنده ای از خداوند حاجت و تقاضایی دارد و خداوند دعایش را مستجاب می کند و مقرر می شود تا مدتی دیگر برآورده شود. اما پس از آن، بنده گناهی را انجام می دهد که موجب برآورده نشدن حاجتش می شود.(1)
از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدی (عج) است که به گفته روایات در آن زمان برکات زمین و آسمان سرازیر می شود.(2)
پی نوشت ها:
1-تفسیر اثنی عشری
2-تفسیر نورالثقلین

  • اسماعیل مکتوبی
وبلاگ قرآنی و پرورشی

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

﴿ إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَم ﴾
همانا این قرآن به استوارترین راه ، هدایت می کند.

قال امیرالمؤمنین علیه السلام : وَ اعلَموا اَنَّ هذَالقُرآنَ هُوَ النّاصِحُ الَّذی لا یَغُشُّ، وَالهادِی الَّذی لایُضِلُّ ، وَالمُحَدِّثُ اَّلذی لایَکذِبُ . بدانید که این قرآن پندآموز است که خیانت نمی کند؛ وهدایت گری است که گمراه نمی سازد ؛ وسخن گویی است که دروغ نمی گوید . نهج البلاغه خطبه 176