وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ وَلَکِن کَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا کَانُواْ یَکْسِبُونَ؛ و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند قطعا برکاتى از آسمان و زمین برایشان مىگشودیم ولى تکذیب کردند پس به [کیفر] دستاوردشان [گریبان] آنان را گرفتیم (اعراف، آیه 96)
در قرآن دو نوع گشایش برای دو گروه مطرح است:
الف) رفاه و گشایش برای خوبان که همراه با برکات است "فتحنا علیهم برکات"
ب)رفاه و گشایش برای کفار و ناهلان که دیگر همراه با برکت نیست "فتحنا علیهم ابواب کل شیء" زیرا چه بسا نعمت ها، ناپایدار و سبب غفلت و غرور و طغیان باشد. خداوند، این رفاه و گشایش کفار را وسیله مهلت و پر شدن پیمانه آنان قرار داده است.
بنابراین، به هر نعمت ظاهر نباید دل خوش کرد، زیرا اگر این نعمت ها برای مومنین باشد، مایه برکت است و اگر برای کفار باشد، ناپایدار و وسیله قهر الهی است.
امام صادق (ع) فرمودند: گاهی بنده ای از خداوند حاجت و تقاضایی دارد و خداوند دعایش را مستجاب می کند و مقرر می شود تا مدتی دیگر برآورده شود. اما پس از آن، بنده گناهی را انجام می دهد که موجب برآورده نشدن حاجتش می شود.(1)
از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدی (عج) است که به گفته روایات در آن زمان برکات زمین و آسمان سرازیر می شود.(2)
پی نوشت ها:
1-تفسیر اثنی عشری
2-تفسیر نورالثقلین
- ۲۸ آبان ۹۴ ، ۱۹:۵۰